Művészeti linkportál
Ahová érdemes eljutni, oda nincs rövidebb út.
MENÜ

Artlinkcenter - művészeti linkportál

Művészeti linkgyűjtemény




Artlinkcenter Honlapdoktor

 

Kell egy honlap

 

Kell egy honlap.

Mert az mindíg kell.

De mi legyen benne és hol legyen?

Ha kell egy honlap, akkor nincs mit tenni, létre kell egyet hozni. A művészfélék általában kreatív emberek. Meggyőződésem, hogy önmaguk is elő tudnak a semmiből varázsolni egy saját weboldalt, ha a kellő információk birtokában vannak na és ha kedvük és idejük is van hozzá.

Lássuk hát, mi is kell egy weboldalhoz.

Mindenekelőtt elhatározás. Aztán eltökéltség, hogy nem csak lesz, de törődünk is vele. Ez NAGYON FONTOS! A weboldal sajnos majdnem olyan, mint annak idején az a hülye játék, amivel a fél világot butították, akkor éppen a japánok tán. Azt hiszem, tamagocsi volt a neve. Tudjátok, amikor valami kijelzőn megjelenő állatkát kellett felkelteni, etetni, itatni, szaratni, altatni és ki tudja, mit nem még. Ha pedig elhanyagoltuk a dolgot, akkor megdöglött. Újraéleszteni nem lehetett, vehettél egy másikat, vagy hagyhattad a francba az egészet.

A honlapod is ilyen. Ha elhanyagolod, vagy nincs rá már most ötleted, hogy időről időre mivel újítsd meg, rázd fel, akkor inkább hozzá se kezdj az egészhez. Mert ha szimplán csak felraksz valamilyen mennyiségű tartalmat – a minőségről később – előbb utóbb, bármennyire érdekes, szórakoztató az, a látogatóid számára elfogy. Igen, elfogy. Nem lesz már, ami miatt ellátogassanak hozzád időről időre, mert mindent elolvastak, tudnak. Egész egyszerűen beleunnak és elhanyagolják. Az odatévedt egyedi látogatók egyre kevesebben lesznek, mert a honlapod szintjét és értékét jó részt a visszatérő látogatók adják meg. A visszatérő látogató pedig az egyediből lesz. Ebbe itt és most nem kívánok mélyebben belemenni, lesz erről egy alfejezet minden bizonnyal.

Térjünk csak vissza ahhoz, hogy kell egy honlap! Eldöntöttük. Kell.

Elhatároztuk, hogy törődünk is vele, azaz nem csak felesleges pénzt, időt és energiát ölünk bele, de ki szeretnénk hozni belőle mindazt, ami egy honlapban, mint lehetőségben benne van.

Mik is ezek?

Tárhely.

Egy nagy elektronikus raktár, ahol minden elfér. Vagy mondjuk úgy: Archívum. Egy honlap főleg egy művészeti, leginkább archivál. És ez jó. Nem veszik el, nem tépi össze a gyerek, és sorolhatnánk, hogy mi nem történik vele, ami rossz, és ott van mindig, hogy esetlegesen jön egy-egy látogató, akinek tetszik.

Persze ne csak tárhelyről beszéljünk! Oldalunk ezer másra is jó. Például írhatunk naplót, amit ma Blognak neveznek és versenyeznek, hogy kié a legolvasottabb. Nos, kinek a pap ugye, kinek a papné. Én azt gondolom, hogy egy napló meglehetősen személyes dolog és leginkább önmagunknak szól. De!

De egy napló az oldalunkon az egyik legjobb nézettséget megtartó és generáló aloldal. Miért? Mert az emberek szeretnek a másik ember történéseiben vájkálni. Egyszerűen valamiért tudni akarnak róluk. Mindent, vagy legalábbis, amit csak lehet. Én azt mondom, hogy amit lehet, osszunk is meg velük. Már csak azért is, mert így oldalunk dinamikus lesz, ami jó. Tapasztalat, hogy a statikus oldalak értéke és élettartalma egyre kisebb és rövidebb.

Mire jó még a weboldalunk? Például arra, hogy bemutatkozzunk! Bemutatkozunk, mint ember és mint alkotó. Fontos, hogy válasszuk szét a két dolgot és valóban tegyük is meg. Ha nem blogolunk (naplózunk), írjunk magunkról egy oldalt. Tiszteljük meg vele a Látogatót, hogy tudja ki is az, aki neki a mai élményadagját megadja. Persze, nem kell ezt bő lére ereszteni, de nem baj, ha van, sőt kell is magunkról egy fotó és egy rövid életrajz sem árt. Persze nem kötelező. Meg aztán nem önéletrajzra gondolok, ahol az anyánk neve is öt példányba szerepel, sokkal inkább önmagunk bemutatásáról beszélek, bármely formában. Ha ezzel megvagyunk, jöhet az, hogy az én alkotásaim… Ez pedig már merő szubjektivitás a látogatók részéről. Azért majd néhány trükköt elárulok, hogy a száraznak tűnő dolgokat mivel dobhatjuk fel. Ám soha ne feledjük, a trükk csak akkor ér valamit, ha az oldalunk valódi, értékelhető tartalmakat is hordoz.

Aztán még jó egy oldal a szórakoztatásra is alkalmas. A látogatóink, főleg a visszatérők azért jönnek el hozzánk, mert valamiért jól szórakoznak. Ez a feladat a legnehezebb. A folyamatos és állandó szórakoztatás.

Gondoljunk bele a következőbe: Viagra Beáta középkategóriás színművésznő honlapot szerkeszt magáról. És?

A Viagra Beáta fan klub megnézi. Egyszer. Aztán még egyszer, hogy mi változott, majd harmadszor, miszerint hátha. Nos, egy ismeretlen érdeklődő egyszer nézi csak meg és soha többé nem látjuk, ha az a honlap csak a következőkből áll.

Viagra Beáta: Én, hat szóban

Viagra Beáta: Én, hat képben

Viagra Beáta: Én, sikereim (mert bukásainkat valahogy nem nagyon jegyezzük fel)

Viagra Beáta: Én elérhető vagyok

És ennyi. A honlap Viagra Beátát mutatja be. De kinek és minek? No és ki kíváncsi Viagra Beátára hosszú távon? Az ilyen vagy hasonló oldalak, csak a tárhelyeken foglalják a megabiteket, de nem sokat érnek. Persze, nem azt mondom, hogy nem kellenek, hiszen információt kapunk Viagra Beátáról, ám az aktív internetes látogató ma már nem csak információt akar, vagy azt akar legkevésbé. A látogató, szórakozni szeretne. Ezt a vágyát kell kiszolgálnunk.

Tehát ahogy már beszéltünk róla, a honlapunknak szórakoztatónak is kell lennie. Bele kell szőni a szórakoztatást is a lehetőségek közé.

Ahogy benne van még egy csomó minden. A pénzkereseti lehetőségtől az információáramoltatáson keresztül a hittérítésig minden. Készíthetünk képgalériát, felmérést, küldhetünk hírlevelet, lehet vendégkönyvünk, saját rádiónk, illeszthetünk be videót, létrehozhatunk webáruházat és … Nem tudom és nem is akarom felsorolni itt az összes lehetőséget. Itt legalább is most nem. De a Honlapdoktor szépen lassan ezeket a témaköröket is végigjárja egyszer minden bizonnyal.

Most inkább arról szeretnék beszélni, hogy ha már bizonyosak vagyunk, hogy akarjuk azt az oldalt, kihez forduljunk?

Ha lehet, ne a körzeti orvoshoz. Aztán semmiképpen ne keressük fel a hentesünket, zöldségesünket, fodrászunkat sem ez ügyben, ahogy ne rohanjunk azonnal valami informatikus guruhoz sem, aki drágán vagy olcsón, jó vagy rossz oldalt hoz nekünk össze.

Mindenek előtt üljünk le és tisztázzuk magunkban a következőket.

Egy honlapot üzemeltetni kell és az üzemeltető én vagyok. Tehát fel kell mérnem és tudnom kell, mekkora számítógép-kezelői, felhasználói tapasztalattal rendelkezem. Ahogy azt is el kell döntenem, meg akarom-e tanulni a HTML szerkesztés minimális alapjait, vagy nem. Fontos dolgok ezek, mert itt dől el, hogy mi magunk készítünk honlapot vagy a pénztárcánkba nyúlunk és valaki rendszeresen bíbelődik vele.

Én azt mondom, próbáljuk meg magunk, az elején némi segítséggel.

Az első segítség egyben döntési helyzet, hogy hol legyen a weblapunk. Lehet azonnal önálló oldalunk önálló domian névvel, egy önálló tárhelyen, és lehet egy ingyenes, szabadon szerkeszthető tárhelyen. Mindkettőnek meg van az előnye és a hátránya egyaránt.

Az első verzió a kívánatos, ám elsőoldalas művészféléknek a második az ajánlatos.

Miért?

Habár az ingyenesen oldalak tárhelyeinek lehetőségei meglehetősen korlátozottak, nem minden kreatív ötletünk megvalósítható. Sok helyütt például nem lehet fájlt fel és letölteni, vagy unalmas egyensémák közt választhatunk. Nem lehet használni a látogatottság mérőket, nem turbózhatjuk az oldalt órával és nem tudom én még milyen nagy, ám felesleges csudával. Mondják. De az esetek jó részében ez nem igaz. Szabad forráskódú oldalak esetén kis HTML szakértelemmel sok mindet megtehetünk. Én a magam részéről első oldalnak mindenképpen egy ilyen ingyenes oldalt ajánlok, amit vagy magunk készítünk el, vagy a Honlapdoktorhoz fordulunk, aki pár nap alatt egy jelképes összegért elkészíti azt nekünk.

Sokan mondják, hogy ezek az oldalak hátrányt élveznek. Bizonyos szempontból igen, ez valóban így van. Több linkkatalógus nem fogadja el a domain nevünket, sok esetben nem telepíthetjük rá a Google több ingyenes szolgáltatását, kicsi a tárhely-kapacitás és a többi, és a többi. Ráadásul a Page Rankja is nehezen megy fel, ha egyáltalán felmegy. (Erről a kérdéskörről bővebben később) Erre én azt kérdezem: na és? Az első oldalunk első hónapjaiban pont nem cél, hogy a PR értékünk magas legyen, és hogy úgy legyen keresőoptimalizálva az oldalunk, hogy jó helyezéseket érjen el a keresőknél. Én a magam oldalát három hónap alatt tudtam úgy elkészíteni, hogy bizonyos keresőszavakra előkelő helyezésem legyen és a PR értékem is elérje a hármast, ami azért már jelent valamit. ( Itt egy nullától tizes skáláról beszélünk, tehát a három azért nem akkora nagy szám, ám mégis az, ha azt vesszük, hogy meglehetősen nehéz öt vagy annál nagyobb értéket elérni)

Itt jegyezném meg, hogy ahogy én is, sokan kiteszik a látogatottságszámlálót és a PR érték mutatót az oldalukra. Nálam ez leginkább kényelmi szempontokat szolgál, ám az a tapasztalat, hogy igazából nincs semmilyen jelentősége. Ez nem valami verseny. A tartalom a fontos, nem pedig az, hogy közöljük, hányan is látogatják a nemtudoménhanyas értékű oldalunkat!

Összegezvén: elsőoldalasként válasszunk ingyenesen előállítható oldalt egy ingyenes tárhelyen és próbáljunk meg magunk nekikezdeni weboldalunk szerkesztésének. Ha ez nem megy, forduljunk a Honlapdoktorhoz.

A Honlapdoktor bármely ingyenes tárhelyen mindösszesen ötezer forintért előállít neked egy honlapot és megtanít, arra, hogy a jövőben, hogyan kezeld. Ha mégsem sikerülne, vagy időhiányban szenvedsz, oldaladat frissíti és karbantartja havi háromezer forintért, amit viszont hat hónapig fizetned kell. Addigra bizonyosan megtanulod!

A másik eset a profi weblapgyár és a saját domain név. Ez bizony a fizetős kategória. Nézzük a számokat!

Ma már egy statikus weboldalt megkapsz egy csomagban harmincezer forint körül, és ez a csomag jól működik, könnyen kezelhető akár csak felhasználói ismeretekkel. Ehhez jön az évi kb. húszezer forintos tárhely-használati díj és a domain neved megvásárlása. Ám ekkor még nincs tartalom az oldaladon. Csak egy sablonod van, ami nem is biztos, hogy alkalmas arra, amit valójában szeretnél. Röviden pénzkiadás, ami nem is biztos, hogy azonnal célt ér. No nem a weblap-készítő hibájából. A sajátunkból. Mert nem tudjuk igazán, hogy mit is akarunk. Ezért jó először az ingyenes oldal. Amolyan béta változat, ahol kipróbálhatjuk magunkat és tapasztalatokat szerezhetünk.

Aztán ha már látjuk, hogy az első oldal látogatott, és mi is élvezzük annak rendszeres istápolását, jöhet egy igazi oldal, amire szánjuk rá a pénzt és az időt. De akkor már tudni fogjuk, hogy megéri.

 

Menü

Hírek

  • Elindul a Hotel and Sleep
    2010-10-06 19:01:54

    A Hotel and Sleep egy új kezdeményezés. Célja, hogy azoknak segítsen, akik utazni szeretnének. Szolgáltatásai ingyenesek és meggyorsítják a szállodafoglalást, a szálláskeresést.

    Hotel and Sleep

  • Inro Rádió
    2010-05-31 09:48:24
Asztali nézet