Művészeti linkportál
Ahová érdemes eljutni, oda nincs rövidebb út.
MENÜ

Artlinkcenter - művészeti linkportál

Művészeti lingyüjtemény



A Látogató, a látogatottság

egyedi és visszatérő látogatók

látogatottságmérés


Honlapunk látogatóit két csoportra oszthatjuk fel.

De még mielőtt megtennénk, valamit nagyon gyorsan tudatosítsunk magunkban! Ha olyan oldalt szeretnénk, ami nem csak van a mátrixban, hanem valóban el is jut azokhoz, akiknek szánjuk, a legmegbecsültebb és a legfontosabb a Látogató kell, hogy legyen. Látogató, látogatottság nélkül az oldal önmagába hal. Megmarad ugyan, de csak foglalja a helyet valamelyik tárhelyen. Márpedig azt gondolom, hogy jellemzően nem azért hozunk létre egy honlapot, hogy azt nagy ritkán mi megnézzük, megvan-e még, esetleg szintén ritkán, új tartalommal töltsük fel, hanem azért, hogy az a lehető legtöbb emberhez eljusson. Ezért fontos a látogató, akit meg kell becsülni és ki kell szolgálni. A látogató látogatókat vonz, hozzászól, aktivizálódik, amennyiben jól tesszük a dolgunkat. És ha jól érzi magát, visszatér! Ez a legfontosabb. Ám a visszatérő látogatót meg is kell tartani. Ez pedig a legnehezebb.

De nézzük csak a látogatóinkat kicsit „szakmai” szemmel.

Első csoport az Egyedi Látogatók csoportja. Ők különböző helyről érkeznek. A honlap indulásakor ők a barátok, ismerősök, munkatársak, mindazok, akiknek a figyelmét felhívtuk az oldalunk elkészültére. Ők aztán még több egyedi látogatót generálnak, mondjuk csak azzal, hogy számlálóink mutatják: itt voltak. Egyre elterjedtebb nézet, hogy a számlálók nyilvános megjelenítése fölösleges, hiszen senkinek semmi köze hozzá, hogy hány látogatónk van. Nos ez igaz, de téves. Az emberek kíváncsiak. Érdekli őket ez az adat, sőt az is, hogy egy idő múltával mennyit esett vagy nőt a látogatottságunk. Ez az ember természetéből fakad. Ha tetszett neki oldalunk, szurkol, hogy egyre több látogatónk legyen, ha nem, vagy annak tartalmával nem ért egyet, káröröme akkor szabadul fel, ha látogatottságunk csökken. A jó látogatók a segítők – mert csak ilyen van, a rosszakaróknak igen korlátozott az eszköztára, hogy ártson - elmondják a barátaiknak, ismerőseiknek, munkatársaiknak: Van egy érdekes honlap, nézd meg, olvasd el! Ők pedig tovább adják. Ez egy láncreakció, ami gyorsan le is fut. Oldalindításokkor, kampányokkor tapasztalható, sokan azt mondják, nem sokat ér, ám mégis. Hiszen ha egy látogató már járt nálunk, emlékezni fog ránk és ha szükséges számára, minket választ, nem pedig keresgél a böngészőkben. Bármilyen lenyomat a látogató memóriájában, hosszú távon jó lenyomat lehet, ám érdemes a pozitív emlékek felé orientálódni.

A második egyedi látogatói csoport azokból jön létre, akik valamilyen keresés kapcsán akadnak az oldalunkra. Teljesen ismeretlenek. Semmit nem tudnak róluk. Betévednek. Körülnéznek. Ha tetszik, amit láttak, elkezdik ajánlani az oldalunkat, ha nem, soha többé nem látjuk őket. De ők is fontosak. Napi látogatók. Valamiért minden, ami látogatottságméréssel foglalkozik, úgy gondolkodik, hogy darab, darab. Minden bizonnyal ez azért van így, mert statisztikákról, száraz számokról beszélünk, amiknek csak racionalitása van. És a racionalitásba, csak az fér bele, hogy volt látogató, az nem, hogy milyen a látogató minősége, az, hogy hogyan érezte magát és milyen véleménnyel távozott. Pedig ha belegondolunk, ennél nincs is fontosabb.

A harmadik csoport pedig, azokból áll össze, akik valamely általuk böngészett oldalon, vagy link katalógusban akadtak a linkünkre és úgy jutottak el hozzánk. Ha oldalunkon alkalmazzuk a webmarketing link-csere megoldását sok ilyen látogatónk lehet, de javaslom ügyeljünk rá, hogy linkjeink, ha nem link-katalógusban vannak csak elhelyezve, ráutaló környezetből mutassanak ránk. Azt mondom, egy írói oldal linkje ne legyen az eladó autók, de még egy webáruház oldalán sem megtalálható, ahol számítástechnikai termékeket árulnak. Ügyeljünk rá, hogy linkjeink hol és hogyan vannak elhelyezve! De erről a témáról később.

Lehetséges persze egy negyedik csoport is, amikor fizetett hirdetés útján hívjuk fel magunkra a figyelmet, de azt gondolom, hogy ezt egy művészféle a magánoldalára nem fogja alkalmazni. Ezért erre itt most nem térek ki.

Ezeket az egyedi látogatókat kell tehát megtartani, mert az egyedi látogató nem jó látogató. Az oldal szerkesztőjének, webmesterének az a dolga, hogy az egyedi látogatóból Visszatérő Látogatót teremtsen.

A visszatérő látogató a fontos. Ő az, akit érdekel, amit oldalunkon látott, olvasott, hallgatott. Ők a mi embereink. Nekik alkotunk. Ők a mi műélvező közönségünk. Minél többször térnek vissza, annál jobb.

Az sem elhanyagolható tény, hogy egy-egy látogató meddig marad! Tény, hogy egy véletlen egyedi látogató, akit semmi nem fogott meg az oldal (általában fő a oldal) megtekintésében, alig marad 5- 15 másodpercet. Sőt, az egyedi látogatók jó része 30 másodpercen belül távozik. A komolyabb statisztikai programok őket, mint látogatókat figyelembe sem veszik, főként nem, ha visszatérésükről van szó. Mert ha vissza is térnek valószínű rövid időre. A mai statisztikák, pedig már ezekre a pillanatnyi látogatottságokra nem is kíváncsiak. A statisztikák fontosságára majd még visszatérek, most csak annyit említenék meg, hogy a statisztikák elemzése nélkül a honlapépítés, annak folyamatos látogatottságának fenntartása lehetetlen. A statisztikai adatok alapján dönt például, egy támogató, hogy oldalunkon elhelyezi-e reklámját ezzel is hozzájárulva, művészi munkánk folytatásához.

Ha már itt tartunk! A látogatottság idejének mérése is fontos, ahogy az is sokat elárul, hogy honlapunk mely oldalán időztek a legtöbbet, mely oldalán a legtöbben. Ezek az adatok már általában a visszatérő látogatókra igazak. Gondoljunk csak bele! Ha egy látogató egy művészeti portálon eltölt öt percnél többet, az azt jelzi, tetszik neki ott valami. Ha pedig így van, vissza fog térni!

Nagyon fontos dolog! Ha tehetjük optimalizáljuk, optimalizáltassuk le honlapunk minden oldalát – ez az ingyenes honlapok esetében nem mindenhol lehetséges, hiszen ne feledjük: ott csak felhasználók vagyunk. Általában a fő oldal Meta tagjai optimalizálhatók, amik aztán minden más oldalra alkalmazásra kerülnek. Ez nem túl jó, főleg egy művészeti portál esetében, ahol a tartalom egyáltalán nem bizonyos, hogy a fő oldal optimalizált tartalmával egyezik meg.

Nem szorosan de ide tartozik, hanem látogatói szempontból fontos: ha a keresőbe beírják, hogy Látnok Lajos, akkor a kereső minél több, az oldalunkra mutató indexelt oldalt mutasson. Az emberi szemnek, agynak feltűnik, hogy Látnok Lajos oldala sokat szerepel az első húszban ( ennél tovább nem nagyon böngésznek) és úgy gondolkodik, ha sokat szerepel nem lehet az olyan rossz. Ez persze nem igaz! Látnok Lajos oldala attól még lehet csapnivaló tartalommal feltöltve, ennek ellenére mégis őt hozza a kereső, mert jól optimalizált vagy optimalizáltatott. Igen, valahol ez is egy trükk, méghozzá hasznos trükk. Élni kell vele, de visszaélni is lehet. Kicsit az optimalizálás, a látogatottsági és keresési pozíciók, elérése és megtartása, bűvészmutatvány, de nem csalás. Gondoljunk bele, a bűvész is művész. Az illúzió művésze. A látogató pedig szórakozni akar. Azt szeretné, ha elvarázsolnánk. Képpel, zenével, szöveggel. A művészei oldalak létjogosultsága a szórakoztatásban rejlik. A látogató kiszolgálásában, ami, ha ismeretlenek vagyunk valaki számára, a keresők oldalainál kezdődik. Ott dől el látogatottságunk. Egész pontosan a látogatottságunk növelése.

Itt jegyezném meg, hogy talán a legnehezebb optimalizációs feladat a művészeti oldalak állandó egyensúlyban tartása. Vissza-vissza kell rá térnünk és finomítanunk kell. Ha gabonapelyhet árulunk, elég a gabonapehely szóra és még pár kapcsolódó szóösszetételre optimálnunk. Ha művészetet – mert minden alkotás árucikk is – ez nem ilyen egyértelmű! Annál is inkább, mert a látogató azért tér vissza, hogy az új, vagy a még nem látott tartalmainkkal megismerkedjen, ám a feltöltött új tartalmak, az esetek nagy részében gyöngítik az optimalizációs értékeinket, hiszen nem egy dologról írunk, dalolunk, festünk, rajzolunk, fotózunk és még sorolhatnám. A látogatót, pedig az nem érdekli, hogy új tartalmaink miatt estünk vissza a keresőkben. Sokszor még a visszatérő látogatók is elpártolnak tőlünk csak azért, mert honlapunk oldalai a keresőkben visszaestek.

Ne feledjük! Oldalunkat optimalizálhatjuk, hirdethetjük, sámánnal ráolvastathatunk, boszorkánnyal delezhetjük, a keresők nagyon is figyelik látogatottságunkat. Egy oldal értékét – legyen az pénzbeli, vagy eszmei, művészi – a látogatottság határozza meg! Ezért kell nagyon színvonalas, letisztult, egyszerű ám mégis szórakoztató oldalt készítenünk, vagy készíttetnünk.

Az egyedi látogatókból a lehető legjobb arányban visszatérő látogatót kell valamely módon létrehoznunk és ez már nem a virtuális világról szól. Sokkal inkább rólunk és róluk. Arról, hogy képesek vagyunk-e úgy szolgálni őt, hogy közben mi, nem szolgának érezzük magunkat, hanem szolgáltatónak.

Művészeti oldalakról révén szó úgy is mondhatjuk, hogy a visszatérő látogatók, a mi műértő és műélvező közönségünk. Akiket nagyon meg kell becsülni.

 

Menü

Hírek

  • Elindul a Hotel and Sleep
    2010-10-06 19:01:54

    A Hotel and Sleep egy új kezdeményezés. Célja, hogy azoknak segítsen, akik utazni szeretnének. Szolgáltatásai ingyenesek és meggyorsítják a szállodafoglalást, a szálláskeresést.

    Hotel and Sleep

  • Inro Rádió
    2010-05-31 09:48:24
Asztali nézet